Az üzenet a legfontosabb

A Palotanegyedben új helyszínen várja a Budapest Art Week látogatóit a Molnár Ani Galéria. Az egyik legsikeresebb kortárs képzőművészeti galéria tulajdonosával, Molnár Anival beszélgettünk arról, hogy mi a legizgalmasabb dolog a galériázásban, és mi segít a kortárs művészet megértésében.


Mi a legmeghatározóbb egy kiállítás esetében, és miért jó kortárs képzőművészettel foglalkozni?

Minden kiállításunk egy-egy koncepció köré épül, a galéria számára ennek az üzenetnek a közvetítése a legfontosabb a közönség felé – még akkor is, ha egy absztrakt festészeti kiállításról van szó. Azért is jó kortárs képzőművészettel foglalkozni, mert aktuális témákra, kérdésekre reflektál, beszédtémát ad – ezért is szeretnénk, hogy minél többen nézelődjenek kortárs galériákban, és nyilván nagyon fontos szempont az is, hogy újabb és újabb gyűjtőink legyenek.

A művészek felfedezése hogyan kapcsolódik a munkátokhoz?    

Ez az egyik legizgalmasabb dolog a galériázásban. Soha nem tudhatjuk biztosan, hogy mi lesz azzal a fiatal művésszel, akivel elkezdünk dolgozni, kinek a művészete lesz releváns tíz, húsz vagy harminc év múlva. A válogatáshoz nyilván értő szem és tapasztalat kell, de a galériánk nem csak fiatalokat karol fel. Nemzetközileg ismert művészeket is képviselünk, akik már letették a névjegyüket, bejutottak rangos nemzetközi gyűjteményekbe, vagy szerepeltek jelentős kiállításokon, biennálékon.

Jól látom, hogy a Molnár Ani Galéria szívesen nyit a kísérletező, progresszív művészek felé?

Ez fontos része a működésünknek, de nem mondanám, hogy kizárólag efelé nyitunk, én továbbra is örömmel mutatok be festészetet és más tradicionálisabb műfajokat. Inkább úgy fogalmaznék, hogy a médiumok tekintetében a galéria a változatosságra törekszik – bár kétségtelen, hogy a szokványosnál nagyobb arányt képviselnek nálunk a konceptuális és az új média képviselői.


Milyen kapcsolatot ápoltok a múzeumokkal?

Úgy gondolom, hogy a galériák egyfajta hídszerepet tölthetnek be a művészek és az intézmények, kurátorok között. Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a művészeink alkotásai a múzeumokban is megjelenjenek, egyrészt egyéni és csoportos kiállításokon, másrészt a közgyűjteményekben, hiszen ezek fontos referenciapontokat jelentenek a művészeknek.

Mennyi időt vesz igénybe egy-egy kiállítás előkészítése, megszervezése?

Nincsenek erre aranyszabályok. Például az első csoportos kiállításunk a galéria új helyszínén három hónap alatt állt össze. Ideális esetben, ha egyéni kiállításról van szó, már egy évvel előre elkezdünk egyeztetni a művésszel. Általában hosszabb előkészítési folyamatot igényelnek a tárlataink, amiben persze vannak aktívabb és kevésbé aktív periódusok, de mindig az utolsó két hónap a legintenzívebb, amikor már a konkrét megnyitó előkészítésén, a kommunikáción dolgozunk.

Hogyan lehet több emberhez eljutni, szélesebb közönségréteget vonzani?

Meghatározó a kiállítás témája, üzenete, és sokat segít, ha több helyen jelenik meg beszámoló, kritika az anyagról. Az intenzívebb médiajelenlét sokat segít, például rádióriportok után többen jönnek. Az is nagyon fontos, hogy a galériában hogyan érzik magukat a látogatók. Ha valaki bejön hozzánk, odafigyelünk rá, beszélgetünk vele, ha kérdései vannak, megválaszoljuk, kap tájékoztatást, mert azt szeretnénk, hogy élmény legyen számára a látogatás és szívesen visszajárjon. Én úgy gondolom, hogy a kortárs művészet megértéséhez szükséges a háttérinformáció, éppen ezért mi is rendszeresen tartunk tárlatvezetést.

Mivel készül a galéria a Budapest Art Weekre?

Nemrég nyílt Marge Monko, elsősorban fotóval, videóval, installációkkal foglalkozó észt képzőművész kiállítása. Az anyag Women of the World, Raise Your Right Hand címmel a mesterségesen konstruált női értékek kérdéseit vizsgálja, a kommercializmus és a termékelhelyezés hatásait elemzi, a női kéz, test és identitás tárgyiasításával foglalkozik. A cím eredetileg a De Beers gyémántcég egyik szlogenje volt, ami olyan nőket célzott meg, akik anyagilag nem függnek a férfiaktól és megengedhetik maguknak, hogy a saját gyémántgyűrűjük legyen. Azzal, hogy ezt a gyűrűt a jobb kezükön viselik, jelezik, hogy függetlenek és önállóak.

 

Gyürke Kata  |   2018/09/02
Nov 6

Le kell győzni a „küszöbfélelmet”!

Interjú | A Budapest Art Week keretében kiállítás nyílik a Várfok Galériában Herman Levente festményeiből, valamint Misetics Mátyás fotóiból. Mindkét művész a galéria állandó művészköréhez tartozik, új sorozataik pontosan tervezett, precízen kivitelezett, bravúros kompozíciók. Kovács Krisztinát, a galéria művészeti vezetőjét kérdeztük.


Máj21

Permanens forradalom – Ukrajna lázadó képzőművészete a Ludwig Múzeumban

Interjú | Az utóbbi évek ukrán képzőművészetét mutatja be a Ludwig Múzeum április 6-tól látható, Permanens forradalom című kiállítása. Bár számunkra Ukrajna mind földrajzilag, mind művészettörténetileg peremterületnek tűnhet, az ukrán alkotók művei hatalmas erőt sugároznak és saját történelmünk megértéséhez is közelebb vihetnek. A kiállítás kapcsán Fabényi Juliával, a Ludwig Múzeum igazgatójával beszélgettünk.