Élményszerzés a múzeumban – Gondolatok a múzeumpedagógiáról

Az egyik emlékezetes múzeumpedagógiai élményem látogatóként az volt, amikor Kocsis Imre Lakodalom című festménye előtt színészek közreműködésével a kép inspirálta jelenet indult el a kiállításon, a festményen látható, épp lakodalmas ebédet főző jelenetbe pedig egy autentikus vidéki öltözetet viselő asszony sietett be zsörtölődve. Egyszerre megelevenedett a kép, és szinte érezni lehetett a sülő hús illatát.


A festmény és annak hangulata egy életre belém ivódott, a közel tíz perces színpadi jelenetet követően a képen látható és a láthatatlan élmények további feldolgozása múzeumpedagógiai foglalkozással folytatódott.

A múzeumpedagógia lényege és fontossága vitathatatlan. Célja, hogy élményszerűen dolgozzon felműalkotásokat vagy egy egész kiállítási anyagot, kérdéseket tegyen fel és diskurzust indítson el. A múzeum a tanulás, a szórakozás-szórakoztatás, valamint a közszolgálatot ellátó intézmény köztes szerepében van, amely lehetőséget ad kereteinek kitágítására is. A múzeumpedagógia tanít, beavat, és egyúttal szélesíti a programban részt vevő gyermekek és felnőttek látókörét.

„Én talán már a múzeumpedagógia, mint kifejezés kizárólagosságát is megkérdőjelezném, mostanában inkább a művészetközvetítést szoktam használni” – mondja Somogyi-Rohonczy Zsófia, a Ludwig Múzeum múzeumpedagógusa. – „Egyrészt a »művészetközvetítéssel« nem korlátozom a tevékenység helyszínét csak a múzeumra, másrészt pedig nincs benne a pedagógia szó, ami már sokszor önmagában is egyirányú mentalitást sugall. A művészetközvetítés mint tevékenység számomra inkább iránymutatást, segítést jelent. Nálam megvannak a háttérinformációk, van egy eszköztáram, de az egész tevékenység célja, hogy te megismerd a műalkotást és kialakuljon a saját műértelmezésed.”

Ha hétvégi programként túltekintünk a játszóházas vagy mozis programokon, ma szinte minden szombat-vasárnap elérhetőek a múzeumpedagógiai foglalkozások a családok számára. „Egy foglalkozás általában 60-90 perc, de itt is változatos feladatokkal, közvetítési módokkal igyekszünk fenntartani a figyelmet. Van persze egy minimum idő is: tíz perc alatt nem tudom átadni egy kiállítás gondolatiságát, kérdéseit, és még alkotni is valamit” – teszi hozzá a múzeumpedagógus.

Kifejezetten élményszerű, ha a gyermekek rendhagyó tanóra keretében, a tananyaghoz kapcsolódóan mélyíthetik el tudásukat. Sokkal eredményesebben beépül az a történelem- vagy rajzórán szerzett tudás, amely adott esetben kiegészül egy múzeumi látogatással. „Minden célcsoportnak más igényei vannak, más típusú szórakoztatást igényelnek” – teszi hozzá Zsófia. – „Hétköznap leginkább óvodai és iskolai csoportok érkeznek, míg hétvégén, ráérősebb időben családok is jöhetnek. Iskolásoknál igyekszünk alkalmazkodni az adott csoport igényeihez. Ez a »finomhangolás« csak a tanárral való egyeztetés által lehetséges, hiszen ő ismeri a csoportját.”

Akár iskolai keretek között, akár családi programként, ha a gyermek játékos formában ismerkedik képzőművészeti alkotásokkal, óhatatlanul is érzékenyebbé válik erre a világra. „Nekem az is eredmény, ha egy másfél órás foglalkozás alatt egy ovis készít egy rajzot, ha közben érzem rajta, hogy ő most itt biztonságban érzi magát. Ez az első lépés ahhoz, hogy múzeumbarát felnőtt legyen belőle.”

Molnár Tímea  |   2018/04/12
Okt15

Nem elég jónak lenni – Nemzetközi vizeken

Magazin | Párizs, Berlin, Róma, Velence hatása kitörölhetetlenül része a magyar modernitásnak. Bár a vasfüggöny hosszú évtizedekre visszavetette képzőművészeink nemzetközi esélyeit, ma, az információs robbanás korában újra globális kihívásokkal kell szembenézniük a művészeknek. A digitális világ mégsem pótol mindent.


Ápr 5

Mi kerüljön a falakra? – A kurátorok titkos élete

Magazin | A galériákban, múzeumokban sétálva ritkán gondolunk bele, hogy mennyi előkészítés, kutatás, pályázás, szervezés előz meg egy-egy kiállítást. A folyamat egyik kulcsszereplője a kurátor, aki a koncepció kialakításától kezdve a katalóguskészítésen át a kurátori tárlatvezetésekig felel a kiállítás sikeréért. Szipőcs Krisztina beavat minket a részletekbe ...