Le kell győzni a „küszöbfélelmet”!

A Budapest Art Week keretében kiállítás nyílik a Várfok Galériában Herman Levente festményeiből, valamint Misetics Mátyás fotóiból. Mindkét művész a galéria állandó művészköréhez tartozik, új sorozataik pontosan tervezett, precízen kivitelezett, bravúros kompozíciók. Kovács Krisztinát, a galéria művészeti vezetőjét kérdeztük.


Kiknek ajánlaná a kiállításokat?

Herman Levente kiállítása a tavaszt hozza magával. Azoknak is meglepő lesz, akik ismerik az eddigi munkásságát, mert az új képeit – a korábbi sötét tónusok után – a fehér szín itatja át, a rozsdás ipari kellékek helyét pedig a természet, az erdő veszi át. Egy művész újjászületésének lehetünk tanúi, ami nagyon izgalmas, különleges pillanat. Misetics Mátyás fotográfus beállított, éjszakai jeleneteivel, éber álomba meredő alakjaival és „festői” kompozícióval már többször elkápráztatta a közönséget. Most a legújabb sorozatát, a Dark Mattert mutatjuk be, amely, bár szervesen kapcsolódik eddigi életművéhez, újdonságokat tartogat: eltűnnek a megszokott emberalakok, és a kiüresedett térben saját életre kel a „sötét anyag”.

A két művész hol foglal helyet a hazai és a nemzetközi ranglistán?

Mindketten feltörekvő, egyre ismertebb nevű művészek. Fontos kiállításokon szerepeltek itthon és külföldön, magyar és nemzetközi magán-, illetve közgyűjteményeket gazdagítanak az alkotásaik. Herman Levente az élesdi művésztelep egyik alapító tagja, amely csoport múzeumi és galériás kiállításokkal a háta mögött meghatározó pontja a hazai kortárs színtérnek. Hermann bravúros ecsetkezeléssel festett, szemfényvesztő trompe l’oeil részletekkel, lírai színhasználattal jellemezhető képei Európa-szerte, Amerikában és Kínában is nagy sikert aratnak a kiállításon.

Misetics Mátyás fiatal kora ellenére évek óta meghatározó alakja a hazai fotográfiai színtérnek. 2007-es Artificial Light-sorozata – amelyet számos országban kiállítottak, 2013-ban a Magyar Nemzeti Galéria A magyar fotóművészet az új évezredben című tárlatán is szerepelt – megrendezett éjszakai jeleneteivel, mesterséges fényeivel új irányvonalat indított el a hazai kortárs fotóművészetben. Hatása a mai napig érződik.

Mekkora a kortárs képzőművészet keletje itthon és a világban?

Külföldön sokkal szervesebb része a hétköznapoknak, itthon jobban meg kell küzdenie a látogatókért. Azonban egyre nagyobb érdeklődés övezi, öröm látni, hogy a kiállításainkra a már ismert körön kívül újabb és újabb látogatók jönnek, akik aztán visszajárnak. Ha körbenézünk a városban, pezsgő, sok embert vonzó megnyitókat, eseményeket látunk szinte minden nap.

Hogyan lehet közelebb vinni a képzőművészetet a fiatalokhoz?

A saját nyelvükön kell megszólítani őket. Rendszeresen tartunk interaktív tárlatvezetéseket iskolásoknak, aktívak vagyunk a social media felületeken, és – amire talán a legbüszkébbek lehetünk – tavaly elindítottuk a First Generation művészeti csoportot: a 20-as, 30-as generációt szólítjuk meg, és változatos, angol nyelvű programokon keresztül igyekszünk velük megismertetni a kortárs művészetet.



Milyen stratégiájuk van a képzőművészet népszerűsítésére?

Kommunikáció, nyitottság és jókedv. (Nevet.) Nagyon fontosnak tartjuk továbbá, hogy az emberek legyőzzék a kortárs galériákkal szembeni „küszöbfélelmet”. Törekszünk arra, hogy a látogatók egy-egy kiállításunk után élménnyel gazdagodva, feltöltődve távozzanak.

Mi a küldetése ma egy galériának?

Korunk kulturális értékeinek felismerése és átörökítése a jövő számára. Az, hogy a szakemberek mit tekintenek értéknek, természetesen lassú, de folyamatos művészettörténeti kánonképző, egyben értékteremtő erővel bír, ezért nagyon fontos, hogy a szakmánk iránti alázattal és lankadatlan figyelemmel végezzük feladatunkat.

A kortárs galériáknak mekkora szerepük van a vizuális kultúra formálásában?

Óriási szerepük és egyben felelősségük is van. Egyrészt a művészeinknek tartozunk felelősséggel: megfelelően kell gondoznunk az életművüket, és folyamatos jelenlétet kell biztosítanunk számukra a szcénában. Másrészt felelősek vagyunk azért, hogy a látogatóknak és a gyűjtőknek olyan értékes műalkotásokat prezentáljunk, amelyek kiállják az idő próbáját.

 

Adél  |   2018/11/06
Szept 2

Az üzenet a legfontosabb

Interjú | A Palotanegyedben új helyszínen várja a Budapest Art Week látogatóit a Molnár Ani Galéria. Az egyik legsikeresebb kortárs képzőművészeti galéria tulajdonosával, Molnár Anival beszélgettünk arról, hogy mi a legizgalmasabb dolog a galériázásban, és mi segít a kortárs művészet megértésében.


Máj21

Permanens forradalom – Ukrajna lázadó képzőművészete a Ludwig Múzeumban

Interjú | Az utóbbi évek ukrán képzőművészetét mutatja be a Ludwig Múzeum április 6-tól látható, Permanens forradalom című kiállítása. Bár számunkra Ukrajna mind földrajzilag, mind művészettörténetileg peremterületnek tűnhet, az ukrán alkotók művei hatalmas erőt sugároznak és saját történelmünk megértéséhez is közelebb vihetnek. A kiállítás kapcsán Fabényi Juliával, a Ludwig Múzeum igazgatójával beszélgettünk.