Nézz velünk a csodás ősz ihlette festményeket! avagy a legszínesebb hónap a képzőművészetben

Ezt az ezerszínű őszt egyszerűen nem tudjuk megunni! Nem igaz, hogy az ősz csak szürke és ködös, esős és komor : számunkra az igazi arca életigenlően színes, vidító és színpompás. Ennek ünneplésére egy válogatást hoztunk el nektek művészettörténeti korszakokból. Szeressétek Ti is az aranyban, okkerben, valamint a barna és bordó ezernyi árnyalatában fürdő természet vásznon való újjászületését.


 

Október (1877) és A levél (ca. 1876-1878) // James TISSOT

A francia származású festőművész, karikaturista, illusztrátor legtöbb mesterműve a viktoriánus Londonban készült, az angliai és párizsi módos társaság, a divatosan öltözött hölgyek festőjeként vált ismertté. 

Tissot ‘Október’ című festményén hosszasan időzhetünk az őszi napfény által megvilágított őszi falevelek színkavalkádjában, de egyszerre vonzza tekintetünket a képen szereplő hölgy ruhájának aprólékos mintázata, a ruhája fodrainak lágy esése is.  Ahogy napsugarak még ferdén bevilágítják az őszi jelenetet, szinte érezzük az enyhén már csípős levegőt. 

James TISSOT: Október (1877)

‘A levél’ című alkotásán a kép aranymetszésében egy gondolataiba elmerült hölgyet látunk, kezéből épp kihulló, tépett papírdarabokkal, a háttérben egy teáscsészékkel  csendben tevékenykedő férfi is megjelenik. A jelenetet szép keretbe foglalja az őszi színekben pompázó park narancssárgából vörösbe hajló vadszőlőlevelek, a még utolsó virágzásukban leledző  rózsák és a kerti utat szegélyező vadgesztenye-avar.


Woldgate Woods (2006. november 21., 23. és 29.) // David HOCKNEY

David Hockney kilenc festményből álló sorozatban örökítette meg Woldgate Woods-ot, azt a yorkshire-i vidéket, ahonnan származik. Mindegyik festmény más és más évszakban készült, az alkotásonként 3 méter széles és hat különálló vászonból összeálló képek egy egészen különleges sorozatot alkotnak. A kelet yorkshire-i erdőrészletről készült őszi alkotása a new york-i Sotheby’s- nél 12 millió dollárért cserélt gazdát, ezzel pedig Hockney eddigi legmagasabb áron elkelt műve. 
Az őszi, hosszúra nyúló fényben árnyékot vető fák, a narancssárgától az égkékig húzódó színpaletta lebilincselő látvány: a meleg színek és az ég világoskékje gyönyörű kontrasztnak ad teret.

DAVID HOCKNEY: Woldgate Woods

Négy fa  (1917) // EGON SCHIELE

Ha Schiele alkotásaira gondolunk, akkor az osztrák származású képzőművész portréi, aktjai, a testiséget a maguk valóságában ábrázoló képei villannak be számunkra. Tájképei közül most a “Négy fa” című festményét hoztuk el, ahol az őszi aranyló alkonyatban lemenő nap szinte felmelegíti a festő színpalettáját. A szemet gyönyörködtető égi és földi árnyalatok, a nap által színüktől megfosztott, megcserzett falevelek, de leginkább a lombjavesztett fa emlékeztet minket az évszakok váltakozására, vagy akár az elmúlásra.

EGON SCHIELE: Négy fa (1917)
Őszi levelek (1856) // John Everett MILLAIS

Millais egyszer azt mondta egy barátjának, hogy a lombégetés illata ősszel nagyon élénken felidézi benne a múltat. A kertben és környékén végzett betakarító és télre felkészítő tevékenységek, a levelek összehordása az év elmúlására emlékeztetnek, de a képen látható lányok fiatalsága az elkövetkező új évet is előrevetíti. A kép bal oldalán látható kis hölgyek a festő rokonai, középosztálybeli státuszukat mutató fekete ruhában. A skót felföld sötétben játszó hegyei és a lenyugvó nap fényei emlékezetessé teszik számunkra a képet, az ezer színű avar és a sokféle formájú levelek pedig egy kis játékosságot sugallnak. 

JOHN EVERETT MILLAIS: Őszi levelek (1856)

Ősz (1573) // Giuseppe ARCHIMBOLDO

A szürrealizmus előfutárának tekintett Archimboldo allegórikus őszi portréját 1573-ban alkotta meg. A milánói születésű művész Bécsben nemcsak udvari festőként, hanem látványtervező- rendezvényszervezőként is tevékenykedett, például feladatai közé tartozott a császári városba hozott egzotikus állatokról készítendő természetrajzok is. 
“Ősz” című festményén a gazdag évszak ismert attributumaiból építkező portré egy férfi arcélét tárja elénk: a hordó, a beérett szőlő, alma, tök, finom kerti zöldségek, dió, mind a portré alkotóelemei.

GIUSEPPE ARCHIMBOLDO: Ősz (1573)
A Róma-villa ősszel (1914 körül) //  Rippl Rónai JÓZSEF

A festmény Rippl-Rónai József Kaposváron lévő villáját, a Róma-villát ábrázolja. Az 1910-es évek elejétől a művész számos festményen örökítette meg a villát és annak kertjét. Ezen az alkotáson is a fák szegélyezte park, az épület körvonalai és a fák őszies színekben pompázó motívumai hangsúlyosak. 
A kép Rippl-Rónai ún. “kukoricás korszakához” köthető, amikor is az olajfestéket vattaszerűen, foltonként hordta fel a vászonra, ezzel sajátos, egyéni stílust adva képeinek. A foltokban felvitt festék itt akár a földre lehullott, elsárgult falevelek allegóriájaként is tekinthető.

RIPPL RÓNAI JÓZSEF: A Róma-villa ősszel (1914 körül)

 

Ősz a hegyek felett (2006) // CSEKE SZILÁRD 

Az okkerszínűvé ‘fakult’, ‘színesedett’ fa élénk párbeszédet folytat a tisztakék éggel, igazi őszi jelenet köszön ránk Cseke Szilárd festményén. A kép egyben kelt monumentális hatást a háttérben már havasodó hegyormokkal, de közben közelinek is érezzük, hisz a falevelek szinte karnyújtásnyira vannak.

CSEKE SZILÁRD: Ősz a hegyek felett (2006) 

 

Molnár Tímea  |   2019/11/14
Okt14

Vásznak a filmvásznon avagy nézz filmet képzőművészetről!

Magazin | Elrabolt festmények, híres festőművészek életútja vagy esetleg egy jó XXI. századi múzeumi fikció; vajon miért kedveljük nagyon ezeket a filmeket? Elvisznek minket egy páratlan utazásra, kulisszák mögé csalnak, szinte belekerülünk a képi világba.


Máj 8

Jannis Kounellis - Fondazione Prada

Magazin | Sokak számára talán ismerősen csengő nevek, de vajon milyen egy mega-művész kiállítása egy lélegzetelállító velencei palazzo-ban? Mindig van bennem egy távolságtartás, ha ilyen nagy nevek kollaborálnak, hiszen jó esély van rá, hogy a (hír)nevek, vagy a fantasztikus helyszín elviszi a show-t.