Sztárművészek és karantén - reakciók a járvány adta helyzetre

Ugyan a járványügyi korlátozásokat mindenhol enyhítik, és kicsit fellélegezhetünk, de az már biztos, hogy a koronavírus jelentősen átalakította az életünket. A kényszerű leállások, a karantén és a szociális távolságtartás a művészeti világot is egyik pillanatról a másikra elkezdte átformálni. Nemcsak a művészeti intézmények – múzeumok, galériák és vásárok – költöztek át az online térbe, de a művészek is új eszközökhöz és platformokhoz nyúltak, hogy a járvány idején is párbeszédbe maradjanak közönségükkel. Cikkünkben utánajártunk, hogy a kortárs képzőművészet jelentős külföldi alkotói miként birkóztak meg a járványhelyzet adta új kihívásokkal.


Damien Hirst szivárvánnyal és snapchet filterrel üzent

Műgyűjtő, botrányhős, multimilliomos, sztár, designer és provokatőr. Damien Hirst korunk egyik legellentmondásosabb és legmegosztóbb művésze. Nemcsak munkáival – például a formaldehidoldatba helyezett kitömött tigriscápával – osztotta meg a világot, de erősen pénz és marketingközpontú művészetfelfogásával is, mellyel ugyan görbe tükröt állít a művészeti piac elé, de közben kifinomult érzékkel irányítja saját felvevőpiacát.

Damien Hirst, 2020 © Damien Hirst and Science Ltd. All rights reserved, DACS 2020

A járványhelyzet alatt Hirst az Instagram segítségével tartja a kapcsolatot rajongóival, ahol a világ minden tájáról többszázezer ember követi mindennapjait. „A pszichiáter kanapéján” címmel indított élő közvetítésben a nézők több száz kérdését válaszolt meg, ahol az alkotási folyamatoktól kezdve, az inspirációkon át, a járványhelyzettel és a társadalmi távolságtartásról szerzett tapasztalatian keresztül rengeteg személyes téma szóba került.

Damien Hirst, Butterfly Rainbow, 2020 ©Damien Hirst and Science Ltd. All rights reserved, DACS 2020

Mindeközben a Snapchetet is birtokba vette, ahol egy olyan virtuális effektet tett elérhetővé, amivel bárki elkészítheti saját spin-art képét, mely a művész ismert festménysorozatát imitálja. A digitális festés közben ráadásul egy egészségügyi szervezetet is lehet támogatni, sőt az elkészült képek bekerülnek egy virtuális galériába, és a művész azt sem tartja kizártnak, hogy egyszer ezek a képek egy valódi kiállítóterem falán kapjanak majd helyet. Ezen kívül Hirst műalkotásokkal is reagált a kialakult járványhelyzetre, a Butterfly-Rainbow (Pillangó-szivárvány) névre keresztelt új munkája az angol Nemzeti Egészségügyi Szolgálat munkatársai előtt tiszteleg, melyet most akár a nappalinkba is kifüggeszthetünk, ugyanis Hirst nagy felbontásban, ingyenesen elérhetővé tette honlapján.  Az alkotás limitált példányszámú print nyomatának eladásából befolyt összeget pedig teljes mértékben az egészségügyi dolgozók számára ajánlja fel. Az alkotás reprodukciója a brit Nemzeti Képtár homlokzatára is kikerült a „London Stands Together” – azaz „London együtt van” felirattal, mely további összefogásra és kitartásra bíztatja a város lakóit.

KAWS digitális műalkotást varázsolt a nappalinkba

KAWS a street art szcénából lépett át a magas művészet köreibe, kétdimenziós graffitis karakterei testet öltöttek, így születtek meg névjegyévé váló, szürreális rajzfilmfigurákra emlékeztető hatalmas szobrai, melyet világszerte híres múzeumok állítanak ki, és művei több millió dollárért cserélnek gazdát az aukciókon.

KAWS, COMPANION (EXPANDED) in Paris, 2020, augmented reality. Courtesy: KAWS and Acute Art.

KAWS alkotásaival nemcsak a valóságos, de a virtuális teret is bevette, amikor összeállt egy kiterjesztett valósággal foglalkozó céggel, akik lehetővé tették, hogy 6 kontinens 12 nagyvárosában a szobrok fejünk felett lebegjenek – na nem igazából, hanem telefonunk képernyőjén. A látvány azonban így is lenyűgöző, hiszen a gravitációt legyőző szobrok 3D-ben bukkannak fel a Louvre piramisának tetején, vagy a világ legforgalmasabb zebrája, a tokiói Shibuya gyalogátkelő közepén. A járványhelyzetre való tekintettel azonban erre a látványra még kicsit várnunk kell, de szerencsére az appon keresztül a szobrokat akár saját otthonunkba is kivetíthetjük, és ha csak digitálisan is, de egy kortárs műalkotás költözhet nappalinkba, amit az alkalmazáson keresztül fényképen vagy videón örökíthetünk meg.

David Hockney természetközeli festményekkel bátorított

David Hockney-t a legnagyobb kortárs brit festők közt tartják számon, alkotásai dollármilliókat érnek, Csobbanás című képe például majdnem 30 millió dollárért kelt el a Sotheby árverésén. A mai napig leginkább pop-art művészként hivatkoznak rá, azonban sokkal inkább a kísérletezés és a folyamatos stílusváltás jellemzi életművét.

Do remember they can’t cancel the spring. © David Hockney

A 83 éves művész visszavonultan él, márciusban Normandiába költözött, ahol napjait leginkább a kertjében tölti virágzó gyümölcsfái között, és Ipadje segítségével digitális festményeken örökíti meg az éledező természetet. Nárciszokat ábrázoló képének azt a címet adta, hogy Ne feledd, a tavaszt nem lehet eltörölni, mely számos embernek reményt adott a járványhelyzet okozta nehéz napokban. „Folytatom a munkát, mert úgy látom, ez most különösen fontos. Elég bolond módon elvesztettük a kapcsolatot a természettel, holott a részei vagyunk, nem kívülállók. Ez idővel véget ér, és akkor mi lesz? Mit tanultunk?” – tette fel a kérdést a művész, akinek képei segítenek közelebb kerülni a természethez, és kicsit kiszakadni a járványhelyzet okozta bizonytalanságból.

Ai Weiwei Instagramon és videóban üzent

Ai Weiwei a világhírű kínai művész és politikai aktivista műveiben aktuális társadalmi kérdésekre reflektál miközben hazájában - a diktatórikus kínai államban - nem állíthat ki, sőt neve említése is tiltott, hiszen számtalanszor megkérdőjelezte azt a rendszert, melyben költő apja miatt már egész kis korában munkatáborba kényszerült családjával együtt.

Fotó: Gao Yuan

A művész alkotásaiban olyan társadalmi kérdéseket vizsgál, mint a menekülthelyzet, a 2008-as szecsuáni földrengés, a közel-keleti háborús övezetek vagy épp saját bebörtönzése. A járvány kitörésekor egy lassan feledésbe merülő krízis – a rohingyák ellen induló népirtás – történetét kezdte feldolgozni dokumentumfilmes formában. Ai Weiwei szerint a koronavírus és a karantén segít megérteni a menekültek helyzetét, amikor elszeparálva az élettől töltjük napjainkat, és nem titok, hogy hamarosan a járványhelyzet miatt megváltozott életet is vászonra akarja majd vinni. A művész az eBay-jel is összeállt, és limitált kiadású maszkokat készített, melynek eladásából befolyt összeget az Orvosok Határok Nélkül, a Human Rights Watch és a Refugees International szervezeteknek ajánlotta fel, hogy segítséget nyújtson az új koronavírus okozta krízis kezelésében. A maszkok Weiwei berlini stúdiójában készülnek, az egyedi minták selyem szitanyomással kerülnek fel, és a műalkotással ötvözött védőfelszereléshez egyenként 50 dollárért lehet hozzájutni.

Fotó: Eric Gregory Powell

A művész Instagramján is reflektál a járványhelyzetre: naponta posztol képernyőképeket a FaceTime-os videóbeszélgetéseiről, ahol azokat a személyes, és sokszor esetlen pillanatokat kapja el, melyeket most mindannyian átélünk, amikor videóchatelünk szeretteinkkel, barátainkkal vagy munkatársainkkal. Ezenkívül számos alakalommal nyilatkozott a járvánnyal kapcsolatban, például az alábbi videóban arra hívja fel a figyelmet, hogy az élet törékeny, nem vehetünk mindent garantáltnak, muszáj küzdenünk, amihez szolidaritásra és megértésre van szükségünk.

Költő Nóri  |   2020/06/02
Ápr 9

Google Art Project - A művészetek kifogyhatatlan tárháza

Magazin | A Google Arts & Culture weboldala és mobil alkalmazása igazi kincsesbányát jelent a művészetrajongók számára. A Google azzal a céllal hozta létre az Art Projectet, hogy pár kattintással elérhetővé váljanak a világ kulturális értékei, így az otthon kényelméből olyan izgalmas helyekre is eljuthatunk, mint a londoni British Museum, az amszterdami Rijksmuseum, vagy a New York-i MoMA, de sok hazai múzeum gyűjteményét is böngészhetjük.


Jan18

7 +1 lélegzetelállító installáció a nagyvilágból

Magazin | Sokan hajlamosak a képzőművészetről szűklátókörűen gondolkozni, így ha elképzelnek egy kiállítást, akkor kizárólag a falon lógó festmények és a posztamenseken kiállított műtárgyak között sétálgatnak. Olykor azonban egy-egy installációval a művész teljesen beránt minket egy olyan alternatív valóságba, ahol a vad ismeretlennel sokszor csak egy aprócska részünk tud megbirkózni és azonosulni.